Stilte als refrein (1976)

Behalve "Kom Jeanine", "Lonesome cowboy" en "Laatste bocht" zijn vrijwel alle nummers van deze elpee opgenomen met mijn eigen groep.
Blikvanger op deze plaat is "Brussel". Van een zanger overleven doorgaans maar een paar liedjes. In mijn geval zal dat misschien "Brussel" zijn. Voor alle duidelijkheid: het nummer heb ik niet in Brussel maar in Wemmel geschreven, meer bepaald in het huis waar ooit de auteur Maurice Roelants woonde. Een spiegel uit die woning heb ik sindsdien overal meeverhuisd. Hij staat nu als een soort relikwie in mijn werkruimte in Hansbeke.

"Beter zonder wijf' is een vertaling van een song van Tom Waits, die toen in ons land nauwelijks bekend was. "Night Hawks at the Dinner" was de eerste plaat die ik van hem kocht. Het nummer "20 jaar" is een vertaling die ik samen met Frank De Crits maakte van een liedje van Leo Ferré nl. Vingt ans' met de eerste regel: "Pour tout bagage on a vingt ans". Het was de tijd dat ik zonder adres zat. Om de beurt sliepen Frank en ik dan maar in zijn bed in de Diamantstraat in Schaarbeek.

"Kom Jeanine" gaat over een Jeanine die echt bestaat. In Retie had ze een hotelletje annex herstellingsoord voor mensen die er op adem wilden komen. Via een vriendin die erheen trok, leerde ik de bazin Jeanine en haar man kennen.'

Na de dood van haar man, een heel goeie vriend van mij, reist ze al jaren mee naar mijn optredens om er de muzikanten te bemoederen en de merchandisingstand uit te baten.

Songs

  • Brussel
  • Kom Jeanine
  • Laatste bocht
  • 20 Jaar
  • Beter zonder wijf
  • Goeie reis
  • Lonesome Cowboy
  • Mijn lief meisje
  • Zaterdagavond
  • Stilte als refrein

Productie

Jean Kluger

Studio

Morgan Brussel, behalve * Morgan Londen

Arrangementen & muzikale leiding

Koen De Bruyne